صفرتا صد طراحی کالکشن مد
اهمیت کالکشنهای مد در صنعت فشن
طراحی کالکشنهای مد فقط به این معنی نیست که طراح، لباسهایی طراحی کنه که در شوها خوب به نظر برسن. بلکه طراحی یک کالکشن نشون دهندهی چشم انداز، هویت و ارزشهای یک طراحه. یک کالکشن مد، شکلی از هنره که صدای آثار هنری رو به مخاطبین میرسونه و میتونه پیامهایی از جامعه، فرهنگ و داستانهای شخصی طراح باشه. طراحی یک کالکشن مد به خلاقیت، مهارت کافی، تحقیق و برنامه ریزی نیاز داره. در ادامه درباره طراحی کالکشن مد از دیدگاه، طراح، صنعت مد و مشتریان توضیح دادیم:
طراحی کالکشن مد از دیدگاه طراحان:
طراحی کالکشن فشن برای طراحان راهی برای بیان هویت، نظرات شخصی، استعداد و خلاقیت در طراحیهاست. کالکشن مد برای یک طراح میتونه مایه غرور، شناخت و رضایت باشه. برای مثال کوکو شنل با طراحی کالشن خاص خودش انقلابی در پوشاک بانوان به پا کرد. طراحیهای کوکو شنل بازتابی از زندگی اون بودن؛ کالکشن درخشان شنل یکی از افتخارات تاریخ فشن شناخته میشه.
کالکشنهای مد از دیدگاه مشتریان:
کالکشنهای مد و فشن برای مشتریان فرصتی برای پیدا کردن لباسهایی مطابق سلیقه، نیاز و بودجهاشونه. بسیاری از مشتریان صنعت مد و فشن با سلایق خاص از لباسهای فست فشن موجود در بازار خسته شدن و به دنبال لباسهای با کیفیت و شخصی سازی شده یا حتی لباسهایی که مفهومی در اونها گنجونده شده باشه هستن. پوشیدن لباسهایی که مفهومی رو به بیننده منتقل میکنن یا گویای پیام اجتماعی خاصی هستن به مشتریان حس اطمینان، راحتی و شادی بده.
ایجاد کالکشنهای مد از دیدگاه صنعت:
کالکشنهای مد برای برای صنعت فشن نه تنها باعث درآمدزایی میشه بلکه به وجود آورنده مشاغل جدید و نوآوری در این صنعت هم میشه. کالکشنها همچنین راهی برای پاسخگویی به تقاضای بازار، تاثیرات محیطی و استانداردهای اخلاقی در این صنعت هستن. یک کالکشن فشن میتونه منبع الهامی برای رشد، رقابت پذیری و پایداری باشه. برای مثال استلا مک کارتنی (Stella McCartney) به کالکشنهای دوستدار محیط زیست و دوستدار حیواناتی که برگزار کرده مشهوره.
مراحل طراحی کالکشن مد
طراحی یک کالکشن مد شخصی، رویاییه که بسیاری از علاقه مندان مد و فشن توی سر خودشون دارن. این کار فرصتی برای بروز خلاقیت، نمایش سبک طراحی منحصر به فرد و ایجاد تاثیر ماندگار در صنعتِ همیشه در حال تغییر مد هست. اما واقعی شدن این رویا فقط با داشتن استعداد و اشتیاق کافی نیست؛ بلکه به پشتکار، تلاش مداوم و درک عمیقی از دنیای مد نیاز داره. در ادامه جزئیات این مسیر هیجان انگیز رو بررسی کردیم و سعی کردیم چشم انداز واضحتری از مرحله به مرحله طراحی یک کالکشن ارائه بدیم تا بتونین با آگاهی بیشتری قدم در این مسیر بزارین.
مشخص کردن چشم انداز (تعیین تم و داستان کالکشن)
مشخص کردن چشم انداز، هدف از طراحی و ایجاد یک کالکشن مد؛ اولین و مهمترین مرحله قبل از شروع پروسه طراحی و ایجاد لباسهاست. قصد دارین چه داستانی رو از طریق طراحیهاتون ارائه بدین، مخاطب هدفتون برای ارائه چه کسانی هستن؟ قصد دارین چه مضمون زیبایی شناسی رو منتقل کنین؟ پرسیدن این سوالات به شما کمک میکنه آگاهانهتر شروع به طراحی کنین و همینطور جلوی بسیاری از ضررهای احتمالی رو هم میگیره و همینطور یک جهت مشخصتر و با ثباتتر به شما و برندتون میده. مثلا میتونین از طراحان مشهوری مثل کوکو شنل الهام بگیرین، کسی که در دنیای فشن انقلابی در پوشش بانوان به پا کرد. شکی نیست که هیچکس مثل کوکو نمیتونست با حفظ ظرافت، زیبایی و راحتی رو به استایلهای خانمها هدیه بده. احتمالا الهام گرفتن از این طراحان و ترکیب خلاقیت و نوآوری میتونه آغازگر مسیری مثل شنل برای شما باشه.
تحقیق و الهام گیری
قطعا کلید ساختن یک کالکشن مد خاص و متمایز، تحقیق اصولی و الهام گرفتن حرفه ایه. دنبال کردن ترندهای روز، روندهای مد و سبکهای در حال ظهور به شما یک دید جامع از این صنعت میده. حاضر شدن در فشن شوها و بازدید از موزههای هنری و گشتن بین مجلات مد و غرق شدن در دنیای مد و فشن هم میتونه در این راستا بهتون کمک کنه. به فراتر از لباس فکر کنین؛ از هنر، طبیعت، معماری یا حتی اشیاء ایده بگیرین. برای مثال الکساندر مک کوئین(Alexander McQueen) طراحی بود که از پارچه تارتان، میراثی از فرهنگ اسکاتلند، ایده گرفت و الگوهای سنتی تارتان رو با خلاقیت تلفیق کرد و لباسهایی با سبک آوانگارد طراحی کرد.
طراحی و اسکچهای اولیه
بعد از اینکه اهداف و اقدامات اولیه مشخص شد، طراحی و اسکچهای اولیه رو شروع کنین، اینجا مرحله انتقال ایدههای ذهنی به کاغذه، بعد از اون میتونین شروع به طراحی به کمک اکسسوریها و پارچهها کنین. حواستون باشه که در این مرحله نباید کمالگرایی به خرج بدین؛ بجاش روی رسیدن به اهدافی که برای این طراحیها توی ذهنتونه تمرکز کنین. در مرحله اجرا از مدادها، هایلایترها و ابزارهای دیجیتال استفاده کنین. برای اینکه بتونین به صورت عینی ترکیب عناصر مختلف رو ببینین مود بورد یا کلاژ بسازین، به یاد داشته باشین این مرحلهایه که باید خلاقیت خودتونو بدون هیچ محدودیتی آزاد بزارین و نتایج خارق العاده ای به دست بیارین.
نقشههای فنی و الگوسازی
بعد از نهایی کردن طرحهای اولیه باید نقشههای فنی و الگوهایی تهیه کنین که به عنوان نقشه راه طراحیهای شما عمل کنه. نقشههای فنی شامل اندازه گیریهای دقیق و جزئیات مربوط به ساختار و تناسب هر لباس هستن. اگه توی ترسیم نقشههای فنی مهارتی ندارین از یک الگوساز حرفهای کمک بگیرین تا طرحهای شما رو به الگوهای دقیق و واضح تبدیل کنه. این الگوها برای برش پارچه و ساخت نمونههای اولیه استفاده میشن و به شما کمک میکنن تا مطمئن بشین طراحیهاتون بدون نقص اجرا میشن.
پالت رنگی و جزئیات تکمیلی
وقتی الگوها و پارچه ها انتخاب و آماده شدن باید سراغ نکات تکمیلی مثل انتخاب پالت رنگی کالکشن و جزئیات برین. انتخاب هر رنگ میتونه توی پیامی که یک کالکشن قراره به مخاطبین برسونه تاثیرگذار باشه. در دهههای مختلف رنگها به شیوه متنوعی در مد به کار رفتن. برای مثال، در دهه ۱۹۲۰، جنبش آرت دکو(Art Deco) تأثیر زیادی روی مد داشت و رنگهای غنی و تزیینات برجسته مورد استفاده قرار میگرفتن. در دهه ۱۹۶۰، ایو سن لوران (Yves Saint Laurent) با معرفی رنگهای زنده و جسورانه، انقلابی در مد ایجاد کرد. دهه ۱۹۸۰ دوران محبوبیت رنگهای نئونی بود و در دهه ۱۹۹۰، مینیمالیسم و رنگهای خنثی رواج یافتند. درک این تاریخچه میتونه به طراحان کمک کنه تا کالکشنهایی مدرن و در عین حال نوآور خلق کنن.
انتخاب متریال و پارچه
انتخاب پارچههای مناسب نقش اساسی در زنده کردن ایدههای روی کاغذ شما داره. دز زمان انتخاب مواد اولیه، عواملی مثل بافت، ریزش پارچه، رنگ و دوام رو در نظر بگیرین. برای پیدا کردن بهترین پارچهها برای مجموعه طراحیهاتون، به فروشگاههای پارچهفروشی سر بزنین، در نمایشگاههای نساجی شرکت کنین و با تأمینکنندگان پارچه ارتباط بگیرین. همچنین، به یاد داشته باشین که پایداری و تولید لباس با در نظر گرفتن اخلاقیات در صنعت مد روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکنه. به دنبال گزینههای سازگار با محیطزیست باشین، مثل پنبه ارگانیک، پلیاستر بازیافتی یا مواد نوآورانهای که از الیاف طبیعی و خاص تهیه شدن.
ساخت نمونههای اولیه
حالا وقت ساختن سمپلها و نمونههای اولیه هست. ساختن این نمونهها به شما کمک میکنه که تناسب، عملکرد و ساختار کلی طراحیها رو ببینین و اگر ایرادی وجود داره اونها رو برطرف کنین. این مرحله باید به زیبایی، دوخت و کاربردی بودن خروجیها توجه کنین. ممکنه مدتها درگیر آزمون و خطا برای رسیدن به بهترین نتیجه باشین، اما ناامید نشین و تمام تلاشتون رو بکنین که یک خروجی خوب، به دست بیارین.
برنامهریزی تولید و برآورد هزینه
زمانی که نسخههای اولیه نهایی شدن، کم کم باید وارد فاز برنامه ریزی برای تولید بشین. این مرحله باید تصمیم بگیرین آیا خودتون قصد تولید محصولات رو دارین یا باید اونها رو به تولید کننده برون سپاری کنین؟ هر محصول مزیتها و چالشهای خودشو داره. پس به خوبی هزینهها، کیفیت و مقیاس پذیری اونها رو بسنجین. اگر قصد همکاری با تولید کننده رو دارین با دقت و وسواس تمام تحقیق کنین با تا با یک تولید کننده مورد اعتماد کار کنین. نکته خیلی مهم برای همکاری با تولید کننده اینه که باید شخصی رو پیدا کنین که با ارزشها، هویت برند و اخلاقیاتی که برای برندتون در نظر دارین هم راستا باشه، طوری که مطمئن بشبن خروجی نهایی دقیقا طبق انتظارات شما خواهد بود.
برندسازی، بازاریابی و توزیع
طراحی یک کالکشن فشن نقطه شروع کاره، ساختن یک برند قوی و قابل قبول و همینطور بازاریابی موثر برای موفقیت در این مسیر ضروریه. یک هویت برند جذاب بسازین که شامل لوگو، وبسایت و حضور در شبکههای اجتماعی باشه و سبک منحصر به فرد شما رو منعکس کنه. محتوای جذاب تهیه کنین، عکاسیهای فشن داشته باشین و با اینفلوئنسرها یا بلاگرهای مد همکاری کنین تا بیشتر شناخته بشین. کانالهای توزیع رو مشخص کنین، مثلا اینکه از پلتفرمهای آنلاین قصد فروش دارین یا فروشگاه حضوری یا هردو روش؟ و استراتژی قیمت گذاری و فروش خودتون رو مطابق با اونها برنامهریزی کنین.
ایجاد روابط و شبکهسازی
صنعت فشن با ارتباطات موثر بین متخصصینه که رشد میکنه. از شبکههای اجتماعی مثل لینکدین برای شبکهسازی و ارتباط با متخصصین کمک بگیرین. داشتن روابط مفید در این صنعت میتونه در بسیاری از مراحل پیشبرد یک کالکشن بهتون کمک کنه. پس برای ساختن ارتباط وقت بزارین و در کنار شبکهسازی از طریق شبکههای اجتماعی حتما توی ایونتها و رویدادهای مد حاضر بشین و به خوبی خودتون وبرندتون رو پرزنت کنین.
نتیجهگیری
در نهایت برای طراحی و اجرای یک کالکشن مد باید بدونین که این مسیر اصلا راحت نیست. اما اگر تصمیم گرفتین که این مسیر رو برین این راهنما بهتون کمک میکنه تا آگاهانهتر قدم بردارین. طراحی کالکشنهای فشن عمدتا پر از چالش و تجربیات جدیده که از دیدگاه افراد مختلف بررسیش کردیم. تعیین چشم انداز و اهداف از طراحی یک کالکشن مد از مهمترین نکاته که به دنبال اون باید به وجههای دیگه هم بپردازین.